שישי אישי 1/12

הורים יקרים שלום וברכה,

החידוש הגדול של פרשתנו הוא במילה הכי חשובה בימים אלו – "ישראל", מילה שעד כה לא נפגשנו בה בתורה ובפעם הראשונה היא מוזכרת בפרשה זו.

במקור זה הוא שם שניתן ליעקב אבינו, השלישי שבאבות האומה, וכפי שמספרת הפרשה (לה, י): "ויאמר לו אלקים שמך יעקב, לא יקרא שמך עוד יעקב, כי אם ישראל יהיה שמך – ויקרא את שמו ישראל". בהמשך הפך שם זה להיות השם הכללי שבו נקראת המשפחה כולה, העם כולו וכל מה שנלווה אליו – "ארץ ישראל", "תורת ישראל", "עם ישראל". כולנו עכשיו מרגישים צורך עז לשאת את דגל ישראל לכל מקום שאנו הולכים ולחזק את כל משפחת ישראל כעם אחד חזק ומלוכד.

שם זה מתאים מאוד כשם כוללני, באשר הוא מהווה צופן לכל האבות והאמהות שלנו. המילה "ישראל" היא ראשי תיבות של כולם: י – יצחק, יעקב,  ש – שרה,  ר – רבקה, רחל,  א – אברהם, ל – לאה.

רוב הפרשה עוסקת ביחסי האחים יעקב מול עשו. יעקב פוחד מפני עשו, ופונה להקב"ה בתחינה נרגשת (לב, יב): "הצילני נא מיד אחי מיד עשו, כי ירא אנכי אותו, פן יבוא והכני אם על בנים".

חכמינו רואים בקשה זו באספקלריה רחבה. יעקב לא מבקש רק על מה שקורה כאן ועכשיו, אלא רואה בעיני רוחו את כל הסבל שעתידים בניו לעבור במהלך ההיסטוריה, והוא מבקש – "הצילני נא"!

שונאי ישראל רבים קמו במהלך הדורות, והם נרמזים במלה "נא" – "הצילני נא"! מילה זו היא ראשי תיבות:

נבוכדנצר, אחשורוש – נבוכדנצר היה מלך בבל שהביא את הגלות הראשונה על ישראל, ואחשורוש היה מלך פרס ומדי, הגלות השניה. לאחר מכן באה הגלות השלישית, גלות יון, שבראשה עמדו ניקנור ואנטיוכוס המוכר לנו מחג החנוכה הקרב ובא.

והגלות הרביעית היא גלות אדום – חורבן הבית השני שהיה על ידי הרומאים, שבראשם עמדו הקיסר נירון והקיסר אספסיינוס (אביו של טיטוס). על כל אלו ודומיהם באה בקשת יעקב "הצילני נא", וכפי שאומרים אנו בליל הסדר: "בכל דור ודור עומדים עלינו לכלותנו והקב"ה מצילנו מידם".

נתפלל כולנו שהקב"ה יצילנו מידם! נתפלל לשלום חיילנו ולחזרת כל החטופים והשבויים. 

"אבינו שבשמים ברך את מדינת ישראל ראשית צמיחת גאולתינו"

 

מצ"ב מסמך מפורט ובו המתווה המתוכנן וכן הסבר. אעדכן במוצ"ש במידה וההנחיות ישתנו.

 

להלן מספר הודעות חשובות:

  1. בימים אלו וגם בשבוע הבא בע"ה אנו לומדים סביב חג החנוכה. הכנו תוכנית עשירה ומגוונת המשלבת למידה והנאה לקראת חג החנוכה. התוכנית נשלחה אליכם ההורים. לאור המעבר למתווה צהוב אנו נעשה שינויים פנימיים במערך התוכניות המתוכנן ע"פ הימים שהתלמידים מגיעים, מחנכות הכיתות יעדכנו בהתאם.
  2. מבקשת להקפיד לכתוב שם על החפצים האישיים כדי שנוכל להשיבם לבעליהם. פינת "השבת אבידה" כבר עמוסה מאוד ואנו לא יודעים למי הסוודרים והמעילים שייכים.בשורות טובות לעם ישראל!שלכם,באמונה ובאהבה,אור